zondag 3 maart 2013

Start van een nieuwe blog

Welkom op mijn nieuwe blog!

Een goede tuinman leert uit zijn ervaring en uit ervaring van anderen, deze blog doet dus dienst om m'n eigen ervaringen later te kunnen teruglezen, maar ook om ze te delen met de wereld. Het is een mooi voornemen, hoe lang ik het zal volhouden, valt nog af te wachten.

Het is maart en als de zon al even komt piepen, is het moment dat ik begin na te denken over hoe de tuin er straks uit zal zien. Het gaat hier niet om een grote boerentuin, maar om een kleine stadstuin en het merendeel van de planten van vorig jaar zullen blijven staan en de rest is gazon, dus het zal wel meevallen.

De eerste vraag die men zich moet stellen als je nog echt over de inrichting nadenkt, is wat en hoeveel je wil van wat een tuin kan bieden. Ik heb het dan over: speelruimte, zitruimte, kruiden/groenten/fruit-tuin, bloementuin. De verhoudingen in mijn tuin zitten al goed, toch gaat er dit jaar iets meer verschuiven richting eetbare kruiden en wat minder bloemen. Er gaan enkele planten rozemarijn en tijm bijkomen.

Ik sprak al over het voordeel van vaste planten, dit is de eerste tip uit eigen ervaring: steek éénmalig wat werk en planning in de aanplant van vaste planten die je tuin een mooie basis-structuur geven en je zal hier jarenlang geniet van hebben. Plaats je ergens een boom, struik of bodembedekkers, beeld je dan in hoe ze er binnen enkele jaren uit zullen zien. Aangezien ze ook de looks van je tuin in de winter bepalen, is het ook interessant om na te gaan hoe ze er in de winter uit zien. Een hulst bvb is prachtig wintergroen.

Als je wat variatie wil in bloemen en kruiden, of groenten gaat kweken kan je niet om de éénjarige heen. Ze zijn doorgaans iets veeleisender wat betreft de kwaliteit van de bodem en onderhoud, daarom hou ik ze samen in 2 "perkjes" tegen het terras: het bloemenperkje en het kruiden/moestuin hoekje.

Over het kruiden/moestuin hoekje zal ik het voornamelijk gaan hebben in deze blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten