maandag 11 maart 2013

De basis


Dat ik in maart bij de eerste zon nog niet massaal buiten moet gaan zaaien en planten bewijst een late winterprik. Wel kan ik me al bezighouden met opruimen en het klaarmaken van de bodem, de basis. Omdat ik slechts een kleine oppervlakte ga gebruiken (2m x 1.2m) wil ik deze ten volle benutten en kan ik ook veel aandacht geven aan de bodem. Deze methode wordt ook wel square foot gardening of vierkantemeter tuinieren of makkelijke moestuin genoemd.

Hoewel er verschillende recepten bestaan over hoe je een bodem moet samenstellen voor een minimoestuin met vermiculiet en turf, gebruik ik eigenwijs voor mijn kruidentuinbak ongeveer 1/3 potgrond 1/3 compost 1/3 tuingrond. Een laag van 20-30cm goede grond is voor veel kruiden en groenten al genoeg, de bak heeft geen bodem dus het overtollige water kan in de grond sijpelen. Compost maak je makkelijk zelf met wat geduld in een compostbak of vat. Als je (nog) geen goede compost hebt, zal je moeten informeren waar je er kan kopen. En de tuingrond is gewoon de grond die er ter plekke al is in mijn geval of die je laat aanvoeren, als je bvb net je bak of tuin aangelegd hebt. De potgrond dient voor de waterhuishouding en extra meststof.

De kruidentuinbak ziet er nu nog verwaarloosd uit...
Als de grond klaar is, ga ik een latwerkje ineenzetten voor 4x4 vakjes van 30x30cm. Dit is puur voor het zicht omdat het tuintje aan het terras ligt. Het moedigt ook aan om kleinere hoeveelheden te zaaien van verschillende gewassen en vergemakkelijkt de indeling.

Voor de vaste planten en zomerbloembollen die straks in de volle grond komen, verspil ik geen (dure) potgrond. Omspitten, beetje compost erdoor en losharken en dat komt wel goed.

Terwijl ik de bodem aan het klaarmaken ben, kan ik al nadenken over welke kruiden en groenten er dit jaar komen te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten