maandag 18 maart 2013

Het plan


We hebben tijdens het preparatiewerk een lijstje gemaakt van wat er allemaal moet geplant en gezaaid worden. We nemen eerst de vaste planten uit het lijstje, die zijn namelijk het makkelijkst. De tijm, rozemarijn, dragon en lavendel kunnen gewoon de grond in en komen in een zuidgerichte border tegen het terras. De munt die ik al had staan ging veel te hard en heb ik in een pot in de grond gezet, zodat hij z'n wortelstokken wat kan inhouden. Munt gaat ook goed (half) in de schaduw trouwens.
Rozemarijn
Bij het lijstje met éénjarigen moeten we wel nauwkeuriger gaan opzoeken wanneer je ze best zaait of plant - eens checken wat ik deze maand al kan zaaien:
  • wortelen (1)
  • pluksla/raketsla (2)
  • zomerspinazie (3)
  • peterselie (4)
  • kervel (5)
Vanaf half april kan ik dan beginnen denken aan zaaien van bietjes (6), dille (12), struikboon (7) en planten van koolsoorten(bloem/broccoli)(8&9).

Vanaf half mei gaan de echte zonnekloppers in de grond: 2 soorten basilicum(10+11) (binnen voorzaaien), de (zelf opgekweekte) kerstomatenplantjes(13+14) en een paprikaplant(15) mogen ook in de volle grond.

En tegen het einde van de zomer is er normaal plaats vrijgekomen voor wat wintergroenten: winterspinazie, kervel en veldsla.

Als ik goed kan rekenen, heb ik 15 vakjes van de 16 bij deze volzet... dat is nog 1 vakje vrij voor een ingeving van het moment :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten